Poll: Iedereen op de fiets moet verplicht een helm dragen.

Nieuws » Fietsgebruik in de stad Groningen

Fietsgebruik in de stad Groningen.
Waarneming van een bezoeker...

Groningen is een studentenstad met een beleid, dat het gebruik van de fiets in hoge mate bevordert.

Het gebruik van de auto wordt in belangrijke mate belemmerd en het OV wordt met prachtige geleden elektrische bussen uitgevoerd. Wat wensen wij vanuit de Fietsersbond, afdeling Breda nog meer ? Dit liever niet !!

 

Graag wil ik dit standpunt toelichten.

Het aantal gebruikers van de fiets, bestaande uit een overwegende studentenpopulatie, maar ook andere leeftijdscategorieën, is zeer hoog. Dit geeft in dagen met redelijk zomerweer een grote verkeersdrukte in de binnenstad.

In principe zijn er zeer brede fietspaden, maar de scheiding tussen fietspad en voetpad is vanwege het ontbreken van kleurverschil moeilijk te zien en ook anderszins is het door een scheiding met trottoirbanden riskant voor voetgangers. Een overvloed aan terrasjes en ook nog wel fietsenrekken beperken de ruimte voor de voetganger.  Hiermede is het een redelijk chaotische belevenis om als wandelende toerist het stadcentrum van Groningen te bezoeken.

Een ander verschijnsel, dat het stadbeeld ontsiert, is de omvang van het aantal geparkeerde fietsen. Overal, waar je ook komt, staan geparkeerde fietsen. Op de Grote Markt is een dominant groot vlak gereserveerd als fietsparkeerplaats. Er blijkt vlakbij een ondergrondse fietsenstalling te zijn. Het gebruik ervan is mij niet bekend. Ik ben niet op de hoogte met enig fietspaarkeerbeleid in de stad. Bijzonder was, dat ik wel op zaterdag een bestelwagentje zag rijden, dat bestemd was om fietsen te ruimen.

Voor Breda is het wel benijdenswaardig, dat Groningen een transferium kent in de vorm van een P+R in Haren. Deze heeft een zeer frequente busverbinding met bestemmingen in de stad.

Mijn conclusie is, dat wij een open oog moeten hebben voor een al te grote massaliteit aan fietsen en fietsers. Deze massaliteit leidt tot chaos, indien de voorzieningen infrastructureel tekort schieten. Voorop staat, dat het gedrag van de fiets(t)er bepalend is voor het al dan niet ontstaan van de chaos.

 

Op de eerste plaats is hiervoor duidelijke en heldere regelgeving noodzakelijk en voor de naleving kan slechts worden ingestaan, indien handhaving serieus genomen wordt.

 

Cyc-list


* Attentie: het e-mailadres wordt niet in je reactie vermeld en is alleen bij de redactie bekend.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.