* Fotograaf Geert-Jan Warrink (vrij voor publicatie)

 

 

Veilig fietsen tot je 100e (2)... 

 

Daar sta je dan, met je gloednieuwe e-bike op de stoep van de fietsenzaak.

Een mooie fiets, alles blinkt en glimt.

Je kijkt al uit naar vele mooie fietstochten, lekker peddelend, de paden op de lanen in.

Mooi ook het idee, dat je een steuntje in de rug krijgt, nooit meer stampen tegen de wind in.

De verkoper/verkoopster heeft net alles nog eens uitgelegd. Hoe je de ondersteuning instelt, hoe je moet schakelen en de accu van de fiets haalt.

Er is ook vooral de nadruk op gelegd dat je regelmatig een onderhoudsbeurt moet laten uitvoeren. Een verdienmodel voor de fietshandel.

Hopelijk is er ook veel aandacht besteedt aan het afstellen van het zadel en het stuur. Vaak gebeurt dat een beetje op het oog. In eerste instantie geen probleem. Of het allemaal helemaal goed staat is in de winkel niet zo snel te beoordelen.

Gebruik daarom de eerste ritten om kritisch te kijken of de fiets wel echt goed is afgesteld.

Het zadel mag b.v. best iets lager dan bij een gewone fiets. Daar moet het zadel op zodanige hoogte staan dat je goed kracht kan zetten.

Bij een e-bike is dat iets minder belangrijk, een lager geplaatst zadel voelt wat veiliger aan. Je kan wat gemakkelijker met beide voeten op de grond.

Het zadel kan meestal ook iets naar voren of naar achteren worden geplaatst, je kunt uittesten of het goed staat door wat naar voren en naar achteren te schuiven tijdens het fietsen, je merkt wel op welke stand je het beste zit.

Bedenk ook dat er een enorm aanbod van verschillende zadels is. Op je nieuwe fiets zit meestal niet het duurste exemplaar, wellicht is een breder/smaller of harder/zachter zadel net iets comfortabeler. Vraag er maar eens naar bij de winkel, zij kunnen je over het algemeen goed adviseren.

Hoewel het tegenstrijdig lijkt leidt een hard zadel juist tot minder zitklachten met name bij langere ritten.

Naast het zadel kan in de meeste gevallen ook de positie van het stuur worden aangepast. Ook dat kun je tijdens de eerste ritjes uitproberen. Vaak is helemaal rechtop zitten niet heel comfortabel, vooral je zitbotjes vinden het minder leuk, maar ook worden alle schokken door de rug opgevangen. Iets voorover, dus, maar niet te ver want anders krijg je last van je nek en schouders. Bedenk ook dat de breedte van het stuur kan worden aangepast. De fietsenmaker kan het meestal wel wat smaller maken.

Een goede afstelling zorgt voor veel meer comfort en veiligheid. Test het uit tijdens je eerste ritjes en laat het bij de eerste servicebeurt afstellen.

En wanneer je toch weer bij de winkel staat, laat dan meteen een spiegeltje monteren, heus je hebt hele kleine, waarmee je toch een prima zicht naar achteren hebt.